Borderterrier i Trollhättan

Slaaalom

Weras starka sida i agility: SLALOM
Weras svaga sida i agility: SLALOM


Hon ääääälskar slalom och tar det snyggt o snabbt om jag är på vänster sida. Kan göra finfina bakombyten precis innan o hon suger ändå härligt framåt.

Högerslalom...existerar inte i hennes värld. Vet inte hur många gånger som vi har tränat o tränat o försökt att lura henne att det ÄR som vanligt. Vi har testat allt. Hon ser alltid lika frågande ut när JAG är på "fel" sida och så går hon ur.
Men skam den som ger sig. 8 pinnar börjar sitta fint nu. Hon fixar det i hög fart o från olika hinder. Nu är det bara dom sista 4 pinnarna som fattas. Vill inte VISA för mycket utan tar det hellre lite lugnare så hon använder hjärnan.
Tänker dock inte testa på tävling förrän hon känns SÄKER på 12 pinnar.

Så nu ska här hårdtränas...eller iaf TRE gånger per vecka ska hon få sig en genomkörare.

Igår när jag körde så satt Ärtan uppkopplad alldeles bredvid slalomen. Hon lät en del men så blev hon tyst. Öronen stod nästan rakt upp. NÅGOT hade fångat hennes intresse. Ja att GODIS var inblandat kunde jag tänka mig men mer visste jag inte...
Sen var det iaf Ärtans tur o Wera fick ta en tur ensam i skogen o rasta av sig (såg henne dock hela tiden, så hon var inte på rymmen alltså). Ärtan är som vanligt suuuuuuuperladdad. Körde några hopp men det gixk sådär....något annat drog.
Unga fröken ville till slalomet. Så jag testad emed att säga slalom. Hon rusar glatt fram till första pinnen o tar FYRA pinnar. Sen väntar hon ivrigt - GODIS!!!
Tar tillbaka henne går mot slalomet igen...men icke sa nicke. Hon går förbi! öööh...?
Tar tillbaka igen o säger den här gången slalom. Hon gör återigen 4 pinnar fint.

Då tänds glödlampan hos mig!

ANAR att det ligger till så här:
Hon har tittat på Wera. Jag sa slalom o Wera fick godis. Slalom = godis. Ärtan ääääääälskar godis.
Så hon gör likadant.

Så lärde hon sig däcket. SÅG hur mamma Wera gjorde o hur gott godis hon fick - och gjorde själv samma så fort hon kom lös.

Släpet var likadant. Se o lär :o)

Bra med en hund som gillar godis minsann.

Hur lärde du din/dina hundar slalom?

Kommentarer
Postat av: Veronica

Klart ni kommer att fixa högerslalom.

2009-06-16 @ 19:47:06
Hemsida/Blogg: http://foxterrier.blogg.se/

Postat av: Carina o B&T

Som jag har sagt till dej .. Träna Träna Träna !!

TinTin som lär sej nu får köra slalom i trädgården 2 ggr om dagen nu .. han tycker det är skitkul

1 Gång högerslalom, 1 Gång vänsterslalom .. konsekvent hela tiden

Han skall kunna slalom lika bra som Billy har jag bestämt

Jag ska kunna sitta i solstolen och skicka han till slalom när jag säger ordet .. det gör Billy klockrent .. ha ha !! .. då behöver man inte lyfta på rumpan !!

Var noga med Ärtan .. med bägge sidor

2009-06-16 @ 21:34:55
Hemsida/Blogg: http://www.mydogs.se


Skriv gärna en kommentar här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Har du någon E-post? (visas inte)

Din hemsida/blogg kan du skriva här:

Kommentar:

Trackback