Borderterrier i Trollhättan

Vad är bäst?

Har funderat mer och mer på detta med AGILITY.
Vad är det som gör att några lyckas sååååå bra och några kommer aldrig någon vart?

Kan alla människor lyckas med en bra hund?
Kan alla dåliga hundar bli bra med rätt förare?


Wera våren 2008


SAMSPEL mellan hund och förare är mycket viktigt. Har man inte förtroende för varandra så är det kört anser jag!
Så därför gäller det ju att lita på varandra i vardagen innan man kan nå resultat på banan. Titta på din hund och se hur den reagerar i olika situationer. Lär dig hur hunden kommunicerar.

HA KUL ihop med din hund. Det viktigaste av allt för din hund är att få vara TILLSAMMANS med sin flock. Låt den få vara det. Gör saker ihop som stärker era band. Upptäck saker, undersök ihop, spring tillsammans, fika och framför allt slappa med din hund.

ÅTERHÄMTNING. Efter ett träningspass, en tävling eller bara efter en lång härlig promenad så koppla av ihop med din hund. Att få krypa ihop i soffan med trötta nöjda hundar vid sidan är underbart.

Har man dessa grunderna med sin hund så ÄR det enklare att lyckas!

Hur man väljer att lägga upp själva träningen är ju olika. JAG prioriterar en glad o galen hund! Jag vill ha fart och glädje! SEN får man träna fram säkerheten.

Man ser ofta på agilityekipage att dom tränar mycket lydnad. Alltså lydnad som i lydnadstävlingar. Dom VILL ha hunden vid sin sida. Snyggt och prydligt.
Funkar säkert bra men har dom KUL? Litar dom på sin hund och kan slappna av? Ok nu kanske många inte vill ha "kul" utan bara ha bra resultat. Satsar på att köra säkert. Så jag säger inte att detta är fel metod. Bara mina tankar...

Jag & Wera....ja i stora drag så vinner vi eller diskar oss. Det är helt ok för mig så länge som antalet diskningar inte är högre än antal vinster. För DÅ hade jag fått tänka till och lägga om träningen.

I början rev Wera. Hon blev för flack när jag var före henne....jakten tog vid. Så när jag "väntade ut henne" så slutade detta problemet. MEN då uppstod ett annat problem....vidare svängar. Nu är ju inte det ett så stort problem eftersom hon är så snabb. Men det ska finslipas under våren. Jag måste "pressa" henne mer för att nå BRA resultat.

Hon tappar ju aldrig farten utan det är fullt ös från startsignalen tills hon får belöning. Det är mycket positivt.

Så snabbare svängar och högerslalom är mina mål under våren....när nu isen försvinner så man kan börja träna...SUCK!

10 veckor
Wera 10 veckor

Vad ska jag träna på då? Vifta mindre med armarna :o))) Hon måste veta EXAKT vad jag vill så hon känner sig säker o vi inte missar tid. Vi behöver båda träna hela banor för att få rutin.

Känner mig ändå MYCKET nöjd med min galna lilla Werapera....för så lite som vi tränar så funkar det ändå! Tack vare våra starka band, att vi litar på varandra.

Så åter till frågan:
Kan alla människor lyckas med en bra hund?
Kan alla dåliga hundar bli bra med rätt förare?

Vad blir svaret? Kom med dina tankar och idéer!

Från en borderpromenad i feb
Wera med skägg


liten ärta
Liten pytteärta

Nu sitter Ärtan uppe på höjden i trädgården och spanar. Där har hon utsikt och koll på vad som händer. Den lilla tösa gillar att vara ute. Vad gör Wera då? Jo hon stensover i soffan :o)

Ha en härlig helg!!!


 

Kommentarer
Postat av: Sanna

Vad skoj att Vera och Ärtan (så söta) hittade Chabo...hihi!

Vilken härlig blogg du har och kikade runt lite på hemsidan också givetvis när det handlar om borderterrier du vet...s



Allt gott till er!

Kramen//Sanna o Chabo

2009-03-20 @ 12:01:53
Hemsida/Blogg: http://sancha.bloggagratis.se/

Postat av: Sanna

Alla raser har ju något gott men jag är innerligt tacksam att vi valde den här rasen och har inte ångrat mig en sekund. Det tråkiga i hela kråksången är ju att en snällare och goare hund inte är värd dessa tråkiga smärtor som ideligen poppar upp. Om det vore något som han ådragit sig själv kanske man hade accepterat detta bättre men det är ju tyvärr hundattacker som är orsaken. Idag är Chabo lös för det mesta och rör sig 5 meter bakom mig. Så det gäller ju att jag ser allt innan. Han har inte helt slappnat av sedan sista attacken i Dalarna men vi är på god väg att svänga om psyket trots allt motstånd jag hade från kollegor.

Han ligger här nu och det verkar som han förstår att jag tänker på honom för plötsligt bara tittar han upp på mig. Underligt och det händer ofta.

Sedan suckar han och lägger ner huvudet igen!



Kramen och trevlig helg!

2009-03-20 @ 12:24:48
Hemsida/Blogg: http://sancha.bloggagratis.se/

Postat av: Eleonore

Eftersom vi tävlar både lydnad och agility så försöker jag skilja på det. Det är "slappare" på agilitybanan än på lydnadsplanen. Min tanke är att ha roligt och gå framåt även om det går sakta. Kram

2009-03-20 @ 15:11:57
Hemsida/Blogg: http://www.keeta.se

Postat av: Kerstin

viskar vi är anmälda till kungsbacka men säg inget till nån annan...;o) Ska lura domaren när vi kommer till slalomen så h*n tittar bort just då, för hunden ska väl fortfarande göra alla portar rätt oavsett hur petig jag är? :oD

2009-03-20 @ 16:56:02
Hemsida/Blogg: http://hem.passagen.se/mejramjoker

Postat av: Kerstin

kunde inte kommentera under dagens inlägg, not found...så gör det här istället :o)

Ser gott ut, härligt vårväder idag. Fast tycker allt det ser lite kallt ut att bada ändå, brrrr Hon gör skäl för sitt namn - GALEN! :o)

Själv har jag suttit på altan och myst i solen för första gången i år och sommarjackan plockades fram till eftermiddagspromenaden! Såå skönt med vårvindar!

2009-03-21 @ 17:51:33
Hemsida/Blogg: http://hem.passagen.se/mejramjoker

Postat av: Anna

Jaha, ännu en bloggare:o) Nej, alla lyckas inte med en bra hund. Men en dålig hund kan bli bättre med en bra förare. Men samarbetet är A o O. Så kan inte föraren samarbeta med hunden, så kan föraren inte räkna med att hunden är intresserad heller... Och vem har sagt att lydnad måste vara strikt och tråkigt?

Må bäst!!

Anna

2009-03-21 @ 19:06:24
Hemsida/Blogg: http://hem.passagen.se/hfjallet


Skriv gärna en kommentar här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Har du någon E-post? (visas inte)

Din hemsida/blogg kan du skriva här:

Kommentar:

Trackback