Borderterrier i Trollhättan

19 mars Sol & spår

Solen skiner, hundarna tittar bedjande: snäääälla matte kan vi inte göra något idag?
Jo jag måste tvätta och greja innan jag ska iväg svarar jag och tar med en filt som behöver tvättas på vägen till badrummet.
Meh...båda hundarna springer efter och är lite upprörda. VI då?
Startar tvättmaskinen och går ut i vardagsrummet med hundarna tätt efter. Hmm...ja solen skiner ju faktiskt idag också....

Hundarnas svansar ökar sina svängningar och ögonen spärras upp. Ok ett litet spår får det bli! Voff voff säger dom fyrbenta och är jublande glada när jag riktar in mina steg mot frysen. Där i nedersta facket bland tidningar o påsar ligger det som hundarna läääääängtar efter: Rådjursklövarna! Små söta "Bambi-fötter" som ska släpas i ett snöre....

Hundarna sitter exemplariskt stilla och tysta när jag tar på kopplena och gör mig iordning. Ingen tid ska förspillas på tjat för nu ska vi spåra är jag övertygad om att säger.

Vi traskar iväg...jag, två glada hundar och två rådjursben.
I skogen binder jag upp dom och ger Ärtan en extra retning med klöven innan jag går iväg. Hon får ett kortare spår på ca 25 meter i en mjuk böj över gräs, mossa o berg.
Båda tjuter av förväntan och gör vågen när jag kommer tillbaka. Tar den andra klöven och går ett spår till Werapera. Inte alls långt men lite bökigare underlag.
Vi tar en promenad. Fast hundarna är först väldigt motvilliga till att LÄMNA klövarna och gå därifrån. TÄNK om någon tar dom???

Efter ca 40 min så är vi tillbaka. Hundarna är laddade och båda vill spåra först....naturligtvis.
Men Wera får vänta.
Tar på Ärtis selen och går mot starten. Vi undersöker tillsammans "starten" och jag uppmuntrar henne med tyst lugn röst. Ögonen håller på att ploppa ut och hon är ivrig att köra igång. Kom igen nu matte!!!

Hon börjar jättefint. Lugnt o fint nosar hon iväg. Några barn tjoar en bit bort men det stör henne inte. Hon fortsätter med näsan i backen. Men några meter senare så börjar hon snurra. Hon vädrar och slänger sig iväg åt höger. Där har hundjäkeln hittat en finfin hög av kattbajs! Måste ha mellanmål, säger hon o tittar på mig medans hon mumsar.
Jag höll inte med utan tog den illaluktande hunden tillbaka till spåret. Ok ok, sa hon när hon mötte min blick och fortsatte att spåra.

Wera skötte sig fint i sitt spår. Lite extra fick hon jobba vid ett träd som låg på marken. Men hon löste det.

Hade med mig två lyckliga hundar hem med en klöv i munnen.

Ärtan gillar sin klöv
Ärtan
fin min när hon grejar med sin klöv
och Ärtan igen

När vi kom hem så tänkte jag att en ny fin "stå-bild" på Ärtan vill jag ha!
Tog med kameran och hunden ut på baksidan. Ställde hunden på bordet och startade kameran. Höll en godis framför och sträckte ut den andra handen med kameran åt andra hållet för att ta kort. Klickade av ETT kort innan kameran sa: BYT BATTERI!
Det kortet blev både snett och sen så missade jag nosen på henne...men om du lutar huvudet så ser du ungefär hur lilla fröken ser ut :o)
ståbild

Men hon är allt himla go och rar den lilla vovven! Verkligen supernöjd!

Idag blev det bara bilder på Ärtepärtan....weras tur kanske kommer imorgon?

ha det gött

Kommentarer
Postat av: Eleonore

Jag ska tjata på min webmaster att han hjälper mig, nu är ni många som klagar. Keeta har varit med husse på berget idag i några timmar. Ärtan är söt!!

2009-03-19 @ 15:38:55
Hemsida/Blogg: http://www.keeta.se


Skriv gärna en kommentar här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Har du någon E-post? (visas inte)

Din hemsida/blogg kan du skriva här:

Kommentar:

Trackback