Borderterrier i Trollhättan

Borderterrier - en grythund!

Ja det är väl ingen nyhet direkt men att JAG skulle bege mig till ett konstgryt kändes lite avlägset....tills igår.
Varför inte testa vad hundarna kan med deras naturliga instinkter? LÄRA en hund kn man ju men vilket är medfött? DET ville jag gärna testa!

Så igår packade jag in hundarna och åkte till Skara. Där utanför staden finns ett konstgryt och experter som hjälper till. Mitt i urskogen :o)
Jag var där i mycket god tid och tänkte rasta hundarna o kolla av omgivningen. Ser två inhängnader och lite folk så vi  går dit. Vi passerar en bil med öppet bagage och hundarna vittrar o stannar. Aha, där sitter en grävling i en bur. Hälsar på några tvåbenta och talar om att vi är här för första gången o behöver hjälp.

Absolut, säger en o ställer ner en bur med en grävling i framför hundarna. Båda tittar med himlastormade ögon och börjar sen att skälla. Oj vad dom skällde :o)
Lite konstigt var det allt men dom gav sig inte. Vi SKA skälla ut den fula i buren!



Efter en stund så sätter jag in dom i bilen för att se om dom blir laddade. Jag går o kikar lite på vad dom andra gör o hur det går till.
När jag sedan öppnar bagaget  så vrålar båda. Väljer Ärtan först och lämnar en sur Wera i bilen. Ärtan vet precis vart hon vill gå. En laddad o intresserad ung fröken.


Går in i den lilla inhängnaden med en "gryt-gång". Hon får först skälla på den som hon gjorde förut. Men dom ska ju lära sig att det endast är tillåtet att skälla när dom är i gången o har grävlingen framför sig. Så vi öppnade gången (gången är alltså en fyrkantig jättelång låda av trä ovanför marken som hunden ska springa i) och hon fortsatte att skälla på " den fula".
Nu är ju Ärtepärtan så ung och inte riktigt mogen. Men skälla kunde hon och springa i den långa gången var också kul!
Dom brukar vara runt 1 år innan hjärnan är mogen. Men en jättebra början var det!

Grävlingen då? Blir den påverkad? Jag trodde det...men nu vet jag bättre.

När dom skulle byta grävling så tog en av dom  - ULLA  (eller om det var Nisse?)
- en liten promenad i inhängnaden.

Sitter o filosoferar

Att bli buren av husse är mysigt


Sätter in Ärtepärtan och tar ut Wera. Även hon vet vart hon ska. Mina hundar brukar inte dra annars...men det gjorde dom igår.
Samma procedur med henne som med Ärtan. Hon är dock lite tveksam med skällandet. Visst hon skäller fint hela tiden MEN hon tittar på mig och undrar om det verkligen är ok att hon låter så. För hemma får hon ju INTE skälla. Så hon väntade nog på att jag skulle säga till henne.
När hon satt i gången med luckan öppen gick det bra att skälla. Men när dom la på locket så BACKADE hon hela vägen ut. Finns det en back-tävling så kommer wera garanterat att vinna det loppet - jäklar vad snabb hon var!

När Wera var klar så fick jag ÄNTLIGEN träffa Weras syster Sally med familj.


Dom skulle också testa gryt för första gången. Sally och matte var först inne. Nu är Sally en mycket söt vovve men hon undrade VARFÖR ska man skälla på grävlingar??? Jättedumt. Titta kan jag göra men skälla? Nä, glöm det.
Deras andra hund - Maja - visade iaf att hon kunde skälla.

Hej lilla grävling, hur mår du idag, hälsar Sally vänligt

Ha ni koll på grävlingen så kollar jag här borta lite, säger Sally

Sally får hjälp av matte att komma in i gången.

Tittut! Där kom Sally upp!

Övriga familjen hejar på!

Husse o Maja kollar in grävlingen


Sedan kom ännu en släkting....PEPPER!
Även dom var ju tvungna att testa hur intresset var

och intresse fanns det allt! Han var jätteduktig!


Söte Pepper


Matte har du sett! Ska inte du också skälla?


Kolla in vilka goa öron man får när man skäller på en grävling :o)


Pepper

Testade lite till med Wera:

Hon rusade genast fram då jag släppte henne.


Hon ville gäääärna ta grävlingen från andra hållet, men det är dumt för där
kan den lätt bita tillbaka.


Kom ut då!




Här ligger hon i gången o skäller fint


Ute igen efter en "snabb back-tur" :o)

Några bilder på Ärtan blev det inte. Filmade men det har jag inte fixat iordning än.

Men det var en mycket intressant kväll....men väldigt kall!
Åkte via Lidköping  o där hälsade vi på PG, Konrad o Goliat innan vi åkte hem.

Om tre veckor besöker vi Skara igen - det var kul! :o)


Ingmar, Tobbe & Camilla poserar sååååå fint!


Kommentarer
Postat av: Veronica

Var det inte några foxar där?

2009-05-08 @ 17:08:29
Hemsida/Blogg: http://foxterrier.blogg.se/

Postat av: Veronica

Ni hade verkligen en bra första träning och vänta bara tills ni varit vid grytet några ggr, så får du nog slita Ärtan därifrån.



Ha jättekul imorgon och se till och peppa Kerstin ordentligt så hon spöar allihop...



Trevlig helg!

2009-05-08 @ 20:55:36
Hemsida/Blogg: http://foxterrier.blogg.se/


Skriv gärna en kommentar här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Har du någon E-post? (visas inte)

Din hemsida/blogg kan du skriva här:

Kommentar:

Trackback