Borderterrier i Trollhättan

Brukar inte reagera...

men IDAG gör jag ett undantag.
Det finns många lösa hundar som inte borde vara lösa. Hundar som springer fram till andra utan att ägaren har koll. Det gäller både stora o små bjäbbar. Visst gör en stor hund mer skada om det vill sig illa MEN en liten kan utlösa oönskade beteenden som för andra samt faktiskt vara skrämmande.
Är man hundrädd så är man. Likaså har man en rädd hund så spelar det ingen roll om den framfusande hunden är stor eller liten.

I aftonbladet idag finns en artikel : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5704594.ab

Ett par bor i sin husbil o har två papillon på en camping.
En dam med sex schäfrar går förbi.

Nu kan man genast tro att det är SCHÄFRARNA som tar "första steget" MEN hör o häpna: Parets båda papilloner är lösa o drar fram till Schäfrarna...!!!

SEN blir schäfrarna förbannade o tyvärr så dör den ena papillonen av bett.
Det är verkligen trist....men samtidigt reagerar jag på hur småhundarnas ägare beter sig:
- dom har två hanhundar lösa på en camping.
- dom tillåter att deras hundar rusar fram till främmande hundar.

Inte vidare smarta hundägare.

Citat:

- Man är skitförbannad, har man så stora hundar ska man ha pli på dem och har man flera ska man gå ut med ett par i taget så man kan hålla i dem, säger Bo. slut citat

Så sant så sant. MEN ska man inte ha koll på sina SMÅ hundar? I detta fallet tycker jag att papillonägarna själva bär skulden.
Men nu ska dom "skaffa en ny hund för sorgens skull"

SUCK!

Att hålla sina hundar kopplade där man kan ana att det finns andra hundar,hundrädda eller bara mycket folk kanske vore bra....


Kommentarer
Postat av: Mari

Håller absolut med dig där! Jag hade tidigare en Neuffe på 85 kg som var hur snäll med allt o alla fast jag valde ha honom kopplad pga att människor o hundar kunde bli skrämda av hans storlek. Nu har jag två småhundar som jag också har i koppel där det finns människor/hundar. Den ena går gärna fram till folk för att bli kramad (cavalier i sig) o den andra mopsar o skäller (chihuahua i sig). Är helt okej ha hund lös om den inte viker från din sida eller om man är på plats där det inte vistas okänt folk o andra hundar. Självklart är det tråkigt att den lilla hunden bets ihjäl men när schäfrarna var i koppel så kan dom ju inte beskyllas. Sen skulle jag nog inte gå ut med 6stora hundar själv då dom får ett flockbeteende som kan vara illa. Kram Monica o trevlig helg på dig själv =) Mari

2009-08-28 @ 12:38:45
Hemsida/Blogg: http://mari.burstrom.be

Postat av: michaela

Jag läste samma artikel och reagerade nästan likadant som du. Det är absolut inte småhundsägarnas fel att deras hund blev ihjälbiten det är definitivt de som hade schäfrarna. Men... jag håller med om att de får allt hålla ordning på sina små hundar också. Att de bara vågar låta sina hundar springa lösa och gå och hälsa på en flock schäfrar. Idiotiskt...

2009-08-28 @ 13:39:17
Hemsida/Blogg: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Toyamiki

Postat av: Michaela

Jag har förresten valt en bok till dig om du inte redan har läst den. Flyga drake av Khaled Hosseini. Finns för 39 kr på adlibris. Hade jag inte gett bort mitt exemplar hade du fått det :) Grymt bra bok...

2009-08-28 @ 13:42:07
Hemsida/Blogg: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Toyamiki

Postat av: Sanna

Jo jag suckar jag också och är så innerligt trött på slappheten hos en del hundägare och de inser inte det allvarliga i konsekvenserna som kan bli.



Näe du, när Chabo föddes så var han lika svart (blue) som tre till och det gick inte att spörja vem som skulle få vad i färgerna. Jag har bilder där han är nyfödd, och för varje vecka jag var där och det började inte synas att han skulle bli tan fören han var omkring 16 veckor. Han syster såg ut att bli grizzle men hon är idag blue/grizzle och verkligen udda eftersom det inte finns röda inslag. Så det är inte helt lätt alla ggr och jag har ju sett en hel del borders även före Chabos tid.



Ha en goer helg nu och hoppas ni hittar på något skoj.

Kramen!

2009-08-28 @ 14:14:57
Hemsida/Blogg: http://sancha.bloggagratis.se

Postat av: Linda Ekström

Jag håller med vad du skriver, alla har samma ansvar att hålla ordning på sina hundar oavsett om de är stora eller små. Jag tycker det var papillonernas ägare som gjorde fel och ingen skuld kan läggas på schäferägarna...

2009-09-01 @ 15:44:21
Hemsida/Blogg: http://www.pudlarna.se


Skriv gärna en kommentar här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Har du någon E-post? (visas inte)

Din hemsida/blogg kan du skriva här:

Kommentar:

Trackback